Oto kilka podstawowych kryteriów, które trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze kancelarii do obsługi sprawy frankowej.
Uwaga na kancelarie bez opłat wstępnych
Adwokat i radca prawny według swojego kodeksu etycznego nie może złożyć oferty obsługi sprawy bez opłaty wstępnej. Sugeruje to, że podmiot, który proponuje wynagrodzenie bez opłaty wstępnej (a jedynie tzw. premię za sukces) nie jest kancelarią prawną prowadzoną przez profesjonalnych pełnomocników (adwokatów lub radców prawnych), ale np. podmiotem w formie sp. z o.o., gdzie odpowiedzialność za rezultat działań jest ograniczona. Tylko profesjonalny pełnomocnik może reprezentować kredytobiorcę w sądzie. Za ewentualne błędy lub zaniechania odpowiada przed sądem dyscyplinarnym, a także musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC.
Pomoc Frankowiczom oferują często firmy nie dysponujące adwokatami ani radcami prawnymi i nie współpracujące z żadną kancelarią prawną. Zdarza się, że podmiot taki pozyska dużą grupę klientów, kusząc ich brakiem opłat wstępnych, a następnie próbuje ich odsprzedać za część zysków z góry. Klient jest wówczas pozbawiony wpływu na to kto będzie obsługiwał jego sprawę. Dodatkowym aspektem, który trzeba wziąć pod uwagę jest wysokość premii za sukces, które przy braku opłat wstępnych wynoszą niejednokrotnie aż 30% od uzyskanych korzyści. Finalnie klient zapłaci znacznie więcej niż w modelu opłata wstępna plus premia za sukces (zwykle do 10%).
Podsumuj wszystkie koszty, a nie tylko opłatę wstępną i % success fee
Poza opłatą wstępną i procentową stawką success fee, warto przyjrzeć się dokładnie, czy kancelaria pobiera dodatkowe opłaty. Może się zdarzyć, że opłata wstępna jest niska, ale kancelaria liczy sobie dodatkowo za wykonanie każdej czynności (np. wniesienie pozwu, sporządzenie pisma procesowego, stawiennictwo pełnomocnika w sądzie itd.). Istotną kwestią jest poza tym sposób wyliczania podstawy do premii za sukces. W umowach o obsługę prawną często można spotkać się ze sformułowaniem, że success fee to procent od sumy korzyści. Istnieje tu jednak realne ryzyko związane ze sposobem wyliczania tych korzyści. Niektóre kancelarie traktują korzyści jako sumę przelanej przez bank kwoty tytułem zwrotu rat kredytowych, powiększoną o wykazywane przez bank saldo zadłużenia. W ten sposób korzyści liczone są podwójnie, bo kancelaria nie bierze pod uwagę konieczności zwrotu na rzecz banku pożyczonego kapitału.
Co obejmuje umowa o obsługę prawną? Czego umowa NIE obejmuje?
Istotne aby ustalić, czy opłata wstępna obejmuje tylko postępowanie w I instancji, czy również w II oraz czy usługi mają charakter kompleksowy. Wiele kancelarii zakłada, że gdy sprawa trafi do II instancji, klient będzie zobowiązany wnieść kolejną opłatę, której wysokość jest określona z góry w umowie. Zdarzają się jednak przypadki, że umowa obejmuje tylko I instancję i kredytobiorca jest zaskoczony wysoką stawką jakiej żąda od niego kancelaria za kontynuowanie obsługi sprawy. Część kancelarii proponuje co prawda wyższe opłaty wstępne, ale obejmują one koszty postępowania w I i II instancji oraz egzekucję wyroku. Najważniejsza jest transparentność kosztów, które powinny być sprecyzowane w umowie.
Jakie doświadczenie ma kancelaria? Jaką kadrą dysponuje?
Najbardziej doświadczone kancelarie frankowe wygrywały sprawy jeszcze przed słynnym wyrokiem TSUE z października 2019 roku. Mogą się one pochwalić setkami korzystnych wyroków w postaci unieważnienia umowy lub jej odfrankowienia, także prawomocnymi. To one dysponują wypracowanym know-how i skuteczną argumentacją w walce z bankami. Nie oznacza to, że nowsze kancelarie nie mogą wygrywać spraw. Najważniejsze, aby postępowania frankowe prowadzili doświadczeni adwokaci lub radcowie prawni. Przy dużej ilości spraw na biegu szerszy zespół prawników daje gwarancję, że należycie obsłuży wszystkie sprawy. Terminy rozpraw mogą się nakładać, co dla małej kancelarii może być problemem.
Co w sytuacji, gdy pojawia się ryzyko przegranej?
W określonych sytuacjach pojawia się ryzyko przegrania sprawy frankowej. Może to dotyczyć np. kredytobiorców pozbawionych statusu konsumenta. Wiarygodna kancelaria powinna na wstępie ustalić wszelkie okoliczności faktyczne związane z zaciągnięciem kredytu i w razie pojawienia się ryzyka przegrania sprawy jasno to zakomunikować jeszcze przed podpisaniem umowy o obsługę prawną. Niektóre kancelarie nie podejmują się spraw, gdzie występuje duże prawdopodobieństwo porażki, inne sygnalizują taką możliwość już na wstępie. W razie przegrania sprawy kancelaria nie otrzymuje premii za sukces.